Entreevisitatie

Hoe vindt de selectie plaats rondom dossiercontrole tijdens de Entreevisitatie?

Praktijken die willen toetreden tot het Keurmerk of bij het Keurmerk ingeschreven zijn doen dit op basis van registereisen. Dit betekent dat alle dossiers van alle verzekeraars aan de eisen van het Keurmerk moeten voldoen en getoetst kunnen worden, at random. Voor de Entreevisitatie gebruiken we een periode van 12 maanden voorafgaand aan de Entreevisitatie, dit kunnen maximaal 5 dossiers zijn.

Hoe wordt een hoog ambitieniveau gemeten, waardoor een praktijk het Keurmerk predicaat verdient?

Het ambitieniveau krijgt vorm tijdens de Entreevisitatie in het gesprek over de praktijkvoering, met name in de wijze waarop de praktijk de PDCA cirkel doorloopt.

Komen we in aanmerking voor het hoogste tarief als we in het Keurmerkregister staan?

Wanneer u de Entreevisitatie 2.0 succesvol heeft doorlopen kunt u zich in ons register inschrijven. Opname in dit register is bij veel verzekeraars een voorwaarde voor een hoger tarief. Voor de precieze en eventuele aanvullende voorwaarden verwijzen wij u naar de websites van de betreffende verzekeraar.

Tot wanneer kan ik de praktijk aanmelden bij het Keurmerk?

U kunt op elk moment de praktijk aanmelden en vervolgens inschrijven in het Keurmerkregister. Voordat de inschrijving kan plaatsvinden zal er eerst de Entreevisitatie behaald moeten worden.  

Kan ik punten van het KRF-register meenemen naar het Keurmerkregister?

Individuele deelnemers starten met een nieuwe registratieperiode vanaf de datum van inschrijving. Daarom kunnen behaalde punten in het KRF register niet worden overgeschreven naar het Keurmerkregister.

Aanmelden en registratie

Hoe word ik deelnemer?

Nadat u de Entreevisitatie 2.0 goed heeft doorlopen kunt u zich aanmelden. Onze Entreevisitatie 2.0 wordt uitgevoerd door HCA. Voor het plannen van een afspraak neemt u contact op met HCA: pascal@healthcareauditing.nl.

Als Keurmerkpraktijk is het een voorwaarde dat de therapeuten die werkzaam zijn binnen de praktijk Keurmerk therapeut worden. Op de pagina Kwaliteitscriteria onder kopje Praktijk leest u meer over de kwaliteitscriteria voor praktijken.

Zijn eenmanspraktijken welkom bij het Keurmerk?

Het maakt niet uit hoe groot de fysiotherapiepraktijk is, iedereen die actief wil leren en verbeteren en beschikt over een praktijk AGB-code kan deelnemer worden, dus ook eenmanspraktijken zijn van harte welkom als deelnemer bij het Keurmerk.

Mijn praktijk heeft meerdere locaties, betaal ik dan 1x praktijkcontributie?

Ja, wanneer een praktijk onder 1 naam actief is en vanuit 1 AGB-code declareert, betaalt u 1x contributie voor de praktijk als geheel. Na uw aanmelding is het mogelijk om de verschillende locaties op te voeren in uw praktijkportfolio.

Indien er sprake is van een keten van praktijken die onder verschillende namen en AGB-codes declareren, dan dient voor iedere praktijk (dus per AGB-code) een aparte aanmelding te worden gedaan. Dan zal er per praktijk contributie in rekening gebracht worden.

Wat zijn de tarieven voor deelname?

Onder kopje Praktijk – Keurmerk documenten vindt u onze prijslijst

Hoe kan ik als praktijk inloggen in mijn PE Online omgeving?

Als u wilt inloggen in uw praktijkomgeving in PE (portfolio) dan logt u in met de AGB-code van uw praktijk. Denkt u eraan dat u de letters AGB laat staan met het streepje erachter. Hiervoor heeft u destijds zelf een wachtwoord gekozen. Bent u deze vergeten? Kunt u op wachtwoord vergeten klikken en ontvangt u een link in uw e-mailbox om het wachtwoord aan te passen.

Medewerkers

Hoe meld ik mijn medewerkers aan bij Keurmerk Fysiotherapie?

Na het behalen van de Entreevisitatie 2.0 en na de aanmelding van uw praktijk kunnen alle therapeuten zich aanmelden via de knop ‘aanmelden therapeut’ op onze website. De therapeuten kunnen zelf aangeven bij welke Keurmerkpraktijk zij werkzaam zijn. Om dubbele registratiekosten te voorkomen, hebben zij de mogelijkheid om de gewenste aanmelddatum op 1-1-2022 te zetten. 

Is de therapeut niet meer werkzaam binnen uw praktijk, dan kunnen zij zich binnen het portfolio loskoppelen van uw praktijk door op het kruisje te klikken achter de naam van de praktijk. Vervolgens zal de therapeut verder gaan als individueel deelnemer tot wederopzegging (per mail uiterlijk één maand voor einde instroomdatum). U kunt ook als praktijk zelf de therapeut loskoppelen (zie ook: ‘Een medewerker vertrekt, wat moet ik doen?’).

Een medewerker vertrekt, wat moet ik doen?

In uw praktijkportfolio kunt u kiezen voor de optie ‘VERZOEK ONTKOPPEL FYSIO’.
U selecteert vervolgens de therapeut en geeft de datum op (per vandaag of met terugwerkende kracht). Wij sturen u en de betreffende therapeut een bevestiging van loskoppeling.

Let op: u kunt het deelnemerschap niet opzeggen van de therapeut, de deelnemer kan dit zelf per e-mail doorgeven via info@keurmerkfysiotherapie.nl

Dataverzameling

Hoe werkt dataverzameling?

Met de dataverzameling sluit het Keurmerk aan op bestaande standaarden, waardoor vanuit alle elektronische patiëntendossiers data verzameld kan worden. U geeft eenmalig akkoord op medewerking aan de dataverzameling en daarna volgt maandelijkse extractie van data uit het patiëntendossier.

Waarom is er gekozen voor NIVEL?

NIVEL heeft door haar eigen zorgregistraties de infrastructuur al liggen. Deze is opgeschaald om dataverzending t.b.v. het Keurmerk Fysiotherapie mogelijk te maken. Het NIVEL heeft voor het Keurmerk Fysiotherapie een eigen database ingericht, waar de data verzameld en geanalyseerd wordt.

Wat gebeurt er met de data?

De data wordt geëxtraheerd uit het Elektronische Patiëntendossier, gepseudonimiseerd via ZorgTTP en komt dan terecht in de Keurmerk database. Daar vinden allerlei berekeningen plaats. Daarbij wordt de ontvangen data omgezet in voor de Keurmerk deelnemer relevante informatie. Deze informatie wordt tenslotte getoond in het praktijk of individuele dashboard van de Keurmerk praktijk resp. Keurmerk fysiotherapeut.

Indien partijen t.b.v. het uitvoeren van onderzoek gebruik willen maken van de gepseudonimiseerde data, die niet herleidbaar is tot patiënt, therapeut, of praktijkniveau, kan daartoe een verzoek worden ingediend bij het Keurmerk Fysiotherapie. Onder strikte voorwaarden, waaronder de eis dat het onderzoek van ‘toegevoegde waarde dient te zijn voor de fysiotherapie’, is het mogelijk dat dergelijke verzoeken gehonoreerd worden tegen verstrekkingskosten.

Hoe wordt de aansluiting met de praktijksoftware (EPD) gerealiseerd?

Dit wordt geregeld via de softwareleveranciers en kan per leverancier verschillen. De handleiding is hier te vinden.

Hoe krijg ik toegang tot het dashboard met feedback informatie uit de dataverzameling?

Via uw Keurmerk portfolio (PE Online) komt u op uw dashboard. Uw gebruikersnaam is uw persoonlijke AGB-code (zonder voorloopnul) of e-mailadres en een zelfgekozen wachtwoord.

  1. U logt altijd in met uw persoonlijke AGB code (zonder voorloop nul ) en wachtwoord. Als u geen persoonlijke AGB code heeft kunt u ook inloggen met uw persoonlijk e-mailadres en wachtwoord (welke gekoppeld staat in uw portfolio/PE-online).
  2. Als u nog geen inloggegevens heeft aangemaakt kiest u voor de optie ‘wachtwoord vergeten’. U ontvangt per mail een link om een wachtwoord aan te maken (op het e-mailadres dat bekend is bij het Keurmerk).

U kunt ook rechtstreeks inloggen via:
mijn.nivel.nl
– verdere inlog hetzelfde als hierboven

Let op: iedere praktijkhouder zal eerst een getekende verwerkersovereenkomst met het Nivel moeten hebben. Deze krijgt u van Nivel per post toegestuurd nadat de inschrijving in ons register is voltooid. 

Ik heb een overzicht nodig van de door ons geregistreerde metingen, voor een zorgverzekeraar. Kunt u die aanleveren?

Ja, dat kunnen wij. Wij sturen echter geen rapporten naar derden, wij sturen deze alleen naar uzelf. Het staat u vrij met uw meetgegevens te doen wat u wilt. Dit rapport bevat ook de gegevens zoals die gevraagd worden door sommige verzekeraars. Het gaat hier om hoe vaak u registreert, dit rapport bevat geen uitkomsten van de behandeling. U kunt dit rapport aanvragen via rapport@keurmerkfysiotherapie.nl onder vermelding van uw praktijk AGB code.

Welke vereisten zijn er voor dossiervoering voor het LDK?

Zie hiervoor het document data verzameling, hier te vinden.

Moet ik mij als praktijk zelf aanmelden bij de LDK database?

Dat is niet nodig. Zodra u een bevestiging ontvangt dat u als praktijk mag toetreden tot het Keurmerk, zorgen wij ervoor dat Nivel u een samenwerkingsovereenkomst toestuurt. Let op dat u deze nog wel moet ondertekenen en terugsturen.

 

Na ontvangst van de getekende samenwerkingsovereenkomst stuurt Nivel u de inloggegevens waarmee u data kunt aanleveren.

Ik heb als praktijkeigenaar geen inlog ontvangen van mijn Nivel account. Hoe kan ik de inloggegevens krijgen?

Voor inloggegevens voor u Nivel-account moet u de getekende samenwerkingsovereenkomst terugsturen naar Nivel. Heeft u dat gedaan en geen inloggegevens ontvangen? Neem dan contact op met Nivel via ldk@nivel.nl.

Ik heb als therapeut (zorgverlener) geen inloggegevens ontvangen van mijn Nivel account. Kan ik die krijgen?

Als therapeut kunt u via uw praktijkeigenaar inloggegevens krijgen voor MijnKeurmerk dashboard. De praktijkeigenaar kan onder andere medewerkers toevoegen, rechten toekennen aan gebruikers en gegevens van medewerkers wijzigen.

 

Bent u praktijkhouder en zijn bovenstaande opties niet zichtbaar? Het kan zijn dat u nog geen praktijkrechten heeft. Deze vraagt u aan door een mail te sturen naar ldk@nivel.nl. Vermeld hierbij de naam van de praktijk, uw persoonlijke e-mailadres en uw persoonlijke AGB-code.

Hoe kan ik controleren of mijn data aanlevering goed is gegaan?

Zodra uw data is verzonden, ontvangt u uiterlijk een dag na verzending een bevestiging op het e-mailadres dat binnen het praktijkregister geregistreerd staat. Ontvangt u geen bevestiging? Check dan uw spamfilter.

 

Ook in het portaal kunt u zien welke bestanden u heeft geüpload. U vindt het onder het tabblad Leveringen.

Mijn aangeleverde data is nog niet zichtbaar in het dashboard van Nivel. Waarom niet?

De data worden maandelijks in MijnKeurmerk ingeladen en zijn dus niet direct zichtbaar. Het dashboard wordt 1x per maand geüpdatet. Nieuwe data is daar vanaf elke 3e week van de maand zichtbaar.

De aangeleverde data sluit niet aan bij wat ik in het dashboard zie. Hoe kan dat?

Wij zijn ons ervan bewust dat het dashboard om een doorontwikkeling vraagt. Dat willen we zelf ook. Maar omdat het KNGF en SKF de ambitie hadden om samen te gaan, wilden we voorkomen dat we tijd en geld steken in een dashboard dat mogelijk op korte termijn niet meer gebruikt wordt.

 

Nu de fusie (voorlopig) van de baan is kunt u in de tussentijd gebruik maken van rapportages die u iedere drie maanden ontvangt. Hier kunt u al wat meer informatie uithalen dan in het dashboard.

Wanneer ontvang ik een datarapportage?

We sturen ieder kwartaal automatisch een datarapportage op. Hiervoor is geen aanvraag (meer) nodig. De datarapportage kunt u 6 weken na afloop van het kwartaal verwachten. Voorbeeld. De rapportage van Q1 (januari–maart) ontvangt u dus in mei.

 

Ik begrijp de grafieken niet. Waar kan ik hulp krijgen?

Heeft u vragen over de grafieken in het Nivelportaal? Raadpleeg de ‘i’ icoontjes voor meer informatie

Hoe zit het met de termijn voor afgesloten dossiers?

Als u een behandeltraject start met de patiënt maakt u een dossier aan. Dit behandeltraject zien we als een behandelepisode. Alle informatie conform ons dataverzamelingsprotocol wordt verzameld voor iedere behandelepisode. Als er een eindevaluatie is ingevuld of als er 6 weken geen behandeling heeft plaatsgevonden, dan beschouwen wij deze behandelepisode als afgesloten.

 

Dit doen wij om te voorkomen dat er onderschatting is van het werkelijk aantal afgesloten behandelepisodes. Wanneer u na 6 weken toch nog een behandeling geeft, zien we dit als een behandelepisode die nog niet gesloten is.

Hoe zit het met de bescherming van patiëntgegevens?

Voor de landelijke database kwaliteit (LDK) geldt een opt-out. Dat betekent dat alle patiënten meedoen, tenzij ze actief aangeven dat ze dat niet willen. Om uw patiënten te informeren over de LDK moet u een folder of poster met informatie ophangen/aanbieden, bijvoorbeeld in uw wachtkamer. U bent verplicht deze informatie aan te bieden in uw praktijk. De materialen met patiëntinformatie downloadt u hier:

 

 

Wilt u meer informatie over het LDK? Of wilt u liever gedrukte exemplaren ontvangen? Kijk op nivel.nl/nl/nivel-zorgregistraties-eerste-lijn/deelnemen-en-deelnemers/informatie-voor-deelnemende-zorgverleners voor meer informatie.

Waarom is het aanbieden van informatie voldoende?

De wet maakt het mogelijk om in uitzonderingsgevallen, waaronder wetenschappelijk onderzoek waarbij het aannemelijk is dat het redelijkerwijs onmogelijk is om toestemming te vragen, data te verzamelen op basis van opt-out. U bent daarbij wel verplicht om de informatie over het verzamelen van data aan te bieden in uw praktijk.

Mijn medewerker wordt met 0 weergegeven in het dashboard. Wat moet ik doen?

Medewerkers met een 0 hebben nog geen eigen account op MijnKeurmerk. Daarom geven wij de data met een 0 weer. Als praktijkhouder kunt u medewerkers zelf toevoegen, hiervoor raadpleegt u MijnKeurmerk_instructie_gebruikersbeheer.pdf op Nivel.nl.

Kan ik ook vragenlijsten over eerdere periodes invoeren in het EPD-systeem?

Dat kan. Bij iedere datalevering levert u nieuwe data aan, ook van de maanden ervoor. Een vragenlijst die na het aanleveren van de data over een bepaalde periode wordt toegevoegd, komt dus gewoon mee in de daaropvolgende rapportage.

Waarom zijn oude medewerkers nog zichtbaar in de data?

De dataverzameling vindt plaats op praktijkniveau. Dat betekent dat medewerkers die niet meer bij u werkzaam zijn toch terugkomen in de data. Als er door de oud-medewerker nieuwe data vanuit een praktijk wordt aangeleverd, dan komt deze data vanzelfsprekend niet in de rapportage over uw praktijk terug.

Waar vind ik de codelijst met alle meetinstrumentcodes die EPD’s kunnen gebruiken?

De codelijst met alle meetinstrumentcodes die EPD’s kunnen gebruiken vindt u hier:

https://www.kngf.nl/binaries/content/assets/kngf/onbeveiligd/vak-en-kwaliteit/ldf/epd/codelijst-fy060202—meetinstrumenten

 

Veelgebruikte meetinstrumenten op de codelijst zijn uitgewerkt in de specificaties van het KNGF en SKF en vindt u hier onder het kopje Dataverzameling – dossiervoering.

Geldt er een minimaal aantal behandelingen of een behandelduur om een eindmeting te kunnen doen?

Ja. Het minimale aantal behandelingen is 3, waarbij de eerste behandeling een intake/onderzoek is. Als minimale behandelduur geldt 3 dagen. Een minimale interventie bestaat dus uit 3 behandelingen waar tussen minimaal 3 dagen zitten.

 

Wat als ik overstap naar een andere EPD-leverancier?

In principe heeft de overstap naar een andere EPD-leverancier geen invloed op datalevering. Het kan zijn dat niet alle data meegeleverd wordt omdat er instellingen niet goed staan in het EPD. De softwareleverancier kan u hiermee helpen.

Heeft u na de wijzigingen van alle praktijken een ontvangstbevestiging gekregen? Daarin staat het aantal behandelepisodes/patiënten vermeld. Mocht dit erg afwijken van de aantallen die jullie verwachten, dan kan het zijn dat een deel van de data niet meegestuurd wordt door het EPD. Dit zou aan de instellingen binnen het EPD kunnen liggen. Wellicht kunnen jullie hieraan zien hoe de datalevering verlopen is.

Welke vragenlijsten dien ik af te nemen?

De vragenlijsten die u dient af te nemen, staan per aandoening beschreven in het document ‘dataverzameling’. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen verplichte en aanbevolen meetinstrumenten. Voor de verplichte meetinstrumenten gelden minimale percentages voor aanvangsmetingen, tussenmetingen en eindmetingen.

 

Waarom zijn de uitkomsten van mijn collega niet zichtbaar?

Dit kan diverse oorzaken hebben. Ten eerste is het mogelijk dat er onvoldoende trajecten (<10) door deze collega zijn afgesloten in de betreffende periode. Hierdoor kunnen we geen betrouwbare uitkomstmaten terugkoppelen en is de informatie weggelaten. Als dit niet van toepassing is dan staat er waarschijnlijk een instelling fout in het EPD waardoor de AGB-code van de collega niet gekoppeld is aan de trajecten. Mocht u er niet uitkomen, dan kunt u contact opnemen met uw EPD, zij kunnen meekijken naar de instellingen.

Visitatie

Ik krijg een visitatie?

Voorafgaand aan de visitatie krijgt u bericht van HCA. In dit bericht wordt precies aangegeven hoe u hiermee om kunt gaan.

  • De visitatie zelf is geen afrekenend moment. Het betreft hier een ‘formatieve’ toetsing, een gesprek met peers onder professionele begeleiding. Onderwerp van gesprek is hoe het nu gaat en hoe het beter zou kunnen. U kunt dus in alle veiligheid al uw zwakke punten en vragen om tips op tafel leggen. Onvoldoendes worden niet gegeven op grond van één visitatie, dat is pas het geval als een praktijk niet goed presteert en over de loop van de tijd ook niet wil of kan verbeteren. Zie voor de uitwerking hiervan vooral ook het document dataverzameling op onze website, klik daarvoor hier, of zoek via het menu praktijk — data
Ik heb een overzicht nodig van de door ons geregistreerde metingen, voor de visitatie. Kunt u die aanleveren?

Ja, dat kunnen wij. Dit rapport bevat ook de basis waarmee tijdens de visitatie het gesprek wordt gevoerd omtrent de dataverzameling. Het gaat hier om hoe vaak u iets registreert, dit rapport bevat geen uitkomsten van de behandeling. 

Ik ben op zoek naar een observant praktijk, waar vind ik die?

Via onderstaande link vindt u praktijken die op zoek zijn naar een te observeren praktijk. Groen is alleen Keurmerk, blauw is Keurmerk/FysioTopics (deze praktijken kunnen alleen gekoppeld een FysioTopics praktijk) en geel is Keurmerk/Zorg1 (hier zijn geen regels voor).

Klik op deze link voor de observantenkaart

Mocht u een praktijk vinden dan kunt u zelf contact zoeken met deze praktijk. En wilt u zelf op deze kaart gezet worden? Neemt u dan contact op met pascal@healthcareauditing.nl.