Het Corona virus.

in Corona, Nieuws

Informatie voor fysiotherapeuten over het Coronavirus

De actuele ontwikkelingen rond het coronavirus (COVID-19) leiden logischerwijs tot veel en ook nieuwe vragen van patiënten en fysiotherapeuten. Bij het landelijk beleid zijn veel partijen betrokken, waaronder VWS, de LHV, de GGD en het RIVM. Ook zijn er diverse bronnen van informatie voor zorgverleners.

Het RIVM is leidend in het uitzetten van landelijk beleid bij infectieziekten, zo ook bij besmetting met het coronavirus (COVID-19). Op basis van de adviezen van het RIVM en de overheid infomeren wij de Keurmerk praktijken. Houd vooral ook de berichtgeving van de regionale GGD’s in de gaten. De GGD is het eerste aanspreekpunt. Omdat de situatie en daarmee de adviezen continu veranderen, kunt u het best naast de berichtgeving van het Keurmerk ook de berichtgeving van het RIVM volgen.

Bij eventuele vragen van patiënten kunt u hen verwijzen naar:

Wat kunt u doen als praktijk?

Bij twijfel over besmetting van een patiënt of medewerker: laat hem/haar de dokter bellen, thuis blijven en vooral niet naar huisarts- of fysiotherapiepraktijk komen. Wie het virus onder de leden heeft, krijgt klachten binnen 2 tot 14 dagen.

Was de handen zeer regelmatig met zeep of alcohol, ten minste twintig seconden. Zit niet te vaak aan je mond, ogen of neus. Gebruik papieren zak- en handdoekjes en nies en hoest in de binnenkant van je elleboog.

Mensen met een laag immuunsysteem zijn het vatbaarst voor het virus. Het sterftecijfer onder mensen van boven de tachtig jaar is het hoogst, met bijna 15 procent, tegenover 0,2 procent bij mensen onder de veertig.

De symptomen die de meeste patiënten vertonen zijn koorts en luchtwegklachten (hoesten en kortademigheid), blijkt uit onderzoek dat is gepubliceerd in medisch tijdschrift The Lancet.  De symptomen: vooral koorts (83 procent), hoesten (82 procent), kortademigheid (31 procent), spierpijn (11 procent), verwardheid (9 procent), hoofdpijn (8 procent), keelpijn (5 procent). Inmiddels weten we uit een grote Chinese studie dat acht op de tien patiënten milde klachten heeft. Lang niet iedereen is dus doodziek.

Het coronavirus nestelt zich vaker dan de normale griep in de longen, daardoor verspreid het virus zich sneller dan de meeste griepvirussen.